Tårtbeställning!

Som jag skrev i förra inlägget så hade jag ju fått två tårtbeställningar i helgen som var, båda på Mormortårta.
Namnet kommer från min kära sambo. Min mormor brukar baka denna otroligt goda tårta och detta bakverk är en av mycket få bakverk som Jocke äter och faktiskt tycker om. Så för ganska länge sen när vi skulle få fikagäster, bad Jocke mig att jag skulle baka en Mormortårta. Efter det så har denna tårta fått heta Mormortårta.
Den är också känd för att heta Pinocciotårta, Herrgårdstårta, Margaretatårta, Glömmingetårta. Ja, listan kan bli lång. Men som man brukar säga: Kärt barn har många namn!
 
Jag börja med botten, den påminner lite om sockerkaka.
Först väger jag upp 75 g rumsvarmt smör och 2 dl florsocker i en bunke.
 
 
Som jag vispar kraftigt med en elvisp.
 
 
Sen separerar jag 5 st ägg. Äggvitan lägger jag i en torr och fettfri bunke. Äggulan lägger jag i bunken med smörblandningen och vispar tills det blir en fin och slät smet.
 
 
Efter det silar jag ner 1 ½ dl vetemjöl och 1 ½ tsk bakpulver. Jag silar ner mjölet bara för att det inte ska bli några klumpar.
 
 
Sen i med 4 msk mjölk. Rör om förhand eller vispa med elvisp på låg hastighet.
 
 
När bottensmeten är klar börjar jag med marängen, som ska ligga som ett lager över botten.
 
Till marängen vispar jag de 5 äggvitorna med elvisp, tills det blir ett fint vitt skum.
 
 
 
Såhär. När man lyfter upp vispen så ska det bli som små toppar i skummet.
 
 
Då har jag i 2 dl strösocker.
 
 
Och fortsätter att vispa kraftigt med elvispen. Tills det blir en blank och fin kräm.
 
Här kan du göra marängtestet.
När du tycker att du vispat klart så tar du bunken och håller den upp och ner över huvudet. Blir du kladdig så skulle du vispat mer. Stannar marängen i bunken så är den alldeles perfekt.
 
 
Dags att grädda kakan. Ta en bakplåt med hög kant och lägg bakplåtspapper där i.
 
Häll bottensmeten på plåten.
 
 
Bred ut så smeten täcker nästan hela botten på plåten. Det är inte så jättenoga att det bli jämt och rakt. Det ska ändå på med marängen.
 
Som min bror Patrik har lärt oss: Lite snett är också rakt!
 
 
Som sagt, klicka på marängen.
 
 
Bred ut den på bottensmeten. Här är det inte heller så jättenoga. Det gör inget om det skulle råka blanda sig lite. Jag gillar även att marängen blir lite "knölig". Blir snyggare så när tårkan är gräddad.
 
 
På med ca. 50 g mandelspån. Jag brukar höfta lite, så det ser bra ut.
 
 
In i ugnen på 175°C i ca. 20 minuter. Tänk på att tiden varierar lite om du har varmluft eller över- och undervärme.
Har du det sistnämnda så kan 5-10 minuter extra behövas. Men det syns på kakan. Ta ut den när den fått fin färg.
 
 
Jag gjorde denna två gånger för att jag skulle göra en stor tårta. Annars behöver man bara göra en botten. När kakan är klar i ugnen så delar man den på mitten i två lika stora delar. Den räcker då till ca. 12-15 personer, beroende på hur stora bitar man skär förstås.
 
Till en enkel/liten tårta går det åt 5 dl vispgrädde, vispas så tjock som man själv vill ha den. (Till den stora tårtan går det åt 10 dl grädde. Enkel matte.) Men tänk på att grädden kan bli lite lös om tårtan ska stå en stund innan man äter den. Då kan det vara bra att vispa den lite hårdare.
 
På med grädden på ena botten och valfri frukt eller bär. I denna tårta hade jag mandarin. Mycket gott!
 
För att göra den lite snyggare så pudrade jag över florsocker.
 
 
Ät och njut!
 
Kan meddela att beställaren och hans gäster tyckte att den var mycket god.
 
Så enkel men ändå så gott. Det behöver inte vara svårt och ta flera timmar för att det ska vara gott. Enkelt funkar också kanon.
 
Nomnomnom.. Tills vi ses igen!

Kommentera här: