Kebabgryta med ris och Tzatziki.

Tjena hallå igen!
 
Jag har inte varit så flitig med att blogga under sommaren som nu varit. Jag har inte haft tid och när jag haft tid har jag bara inte haft någon lust! Men nu är jag igång igen! =D
 
Läs, testa, ät, njut!
 
Börja med att värm upp en traktörpanna.
 
 
I med smör och en gullök. Bryn tills löken fått en fin gyllene färg.
 
 
Efter det, så häller man i önskad mängd med kebabkött
 
 
Steker på det tills det fått en fin brun färg. Det gör inget om det fortfarande är lite rått. Det ska ändå stekas ihop med kryddorna.
 
 
Sedan är det dags för att ha i kryddorna. Man får ta det man tycker bäst om. Jag gillar att kebabgrytan är lite smakrik och lite starkare. Inte för stark men det ska kännas att det är chili i grytan.
 
Jag använder mig av kryddorna: Chili explosion, svart- och vitpeppar, paprikapulver och salt.
 
 
Krydda efter behag.
 
 
Medan det kebaben och kryddorna står och steks ihop, tar man fram en kastrull, sätter den på spisen med vatten i.
 
Hur mycket?
Det beror på hur mycker ris du vill göra.
 
I med salt, låt koka upp.
 
 
Medan man väntar på att vattnet till riset ska koka upp, så häller man i krossade tomater och en lite skvätt med vatten i kebabgrytan.
 
 
När risvattnet börjar koka, så häller man i önskad mängd med ris, rör om och sänker värmen till cirka trean på plattan. På med ett lock och låt stå tills riset är färdigt.
 
 
Låt även kebabgrytan stå och koka ihop sig lite på svag värme.
 
 
Medan det andra står på spisen och kokar ihop sig, så börjar jag med tzatzikin.
 
Tzatziki är mycket gott att ha till kebabgryta. Eftersom jag gör kebaben lite starkare, så är det gott att ha något lite mildare som bryter av. Så det kan jag verkligen rekommendera att ni testar.
 
Börja med att riva önskad mängd med gurka. Jag använder mig av den stora sidan av rivjärnet.
 
 
Lägg den rivna gurkan i en sil med en bunke under och salta lite lätt på gurkan.
Rör om och låt stå.
 
Saltet gör det lättare för gurkan att få bort vätskan. Vilket gör att tzatzikin inte blir så himla lös och rinnig.
 
 
Ta fram en bunke/skål och ta i önskad mängd med creme fraiche. Hacka återigen önskad mängd med vitlök, eller pressa vitlöken om du hellre föredrar det.
 
Ta i en nypa svartpeppar och lite salt.
 
Beroende på hur mycket salt du hade på gurkan, så kanske du inte behöver ha salt i creme fraichen. Är du osäker så hoppa över saltet och blanda först i gurkan och smaka av och sedan ta i lite salt om det behövs.
 
 
Krama ur vätska ur grukan med händerna. Sedan i med gurkan i creme fraichen och kryddorna.
 
Rör om.
 
Smaka av, tillsätt om något fattas.
 
Tänk på att när man har i vitlök så kommer smaken lite efteråt. Så låt den gärna stå en lite stund så att tzatzikin får dra ihop sig lite.
 
 
Jag tycker också att det är väldigt gott med lite färsk paprika till kebab. Så jag brukar nöja mig med att bara skiva lite röd- och gulpaprika till. 
 
 
Smaklig måltid! =)
 
Nomnomnom...

Kommentera här: