Supergott, enkelt och nytting knäckebröd!

Fram med en skål som tål lite värme.
 
I med 2 dl majsmjöl. Det går jättebra att byta ut majsmjölet mot grahamsmjöl eller dinkelmjöl, går också att blanda lite.
 
Jag har testat med grahamsmjöl en gång. Själv tyckte jag inte att det var någon hit. Men det är ju en smaksak. Smaken är som baken! ;)
 
Sen i med ½ dl linfrön.
 
 
½ dl sesamfrön.
 
 
3/4 dl solroskärnor.
 
 
1/4 dl pumpakänor.
 
 
½ dl olivolja. Gå också mycket bra att byta ut mot en annan olja. Så länge det inte är motorolja förståss. ;)
 
Jag bruka använda mig av vanlig rapsolja, eftersom gubben här hemma inte tycker om olivolja.
 
 
 
Rör lite lätt.
 
 
Sist men inte minst så ska 1½ dl kokande vatten ner i skålen.
 
 
Rör om tills det blir en lite halvsmulig deg.
 
 
Tag fram en plåt och två stycken bakpapper.
 
 
Lägg degen på ena pappret och ta det andra pappret över. Tryck eller kavla ut degen tills den blir i önskad tjocklek.
 
 
Jag personligen föredrar när den är ganska så tunn.
 
 
Om man vill kan man ha på lite flingsalt, för mig är det ett måste. Det blir så mycket godare då! =)
 
 
Sen skjuts in i ugnen!
 
 
På 150 grader i ca. 1 timme.
 
 
När klockan har ringt och brödet är klart, tar man ut plåten ur ugnen och låter plåten stå på spisen och svalna.
När brödet har svalnat helt är det bara att bryta det i önskad storlek och äta bara som det är eller med smör och pålägg. =)
 
 
Detta kan jag verkligen rekommendera!
 
Nomnomnom....
 

Kommentera här: