Baka, baka, liten kaka...

Det var väääldigt länge sen jag la ut något här. Men nu känner jag att det är dags igen.
Lusten att baka hemma försvann lite eller ganska mycket, när jag var klar med min bageri och konditoriutbildning och plus att jag jobbat som bagare och konditor. Men nu när jag varit hemma på mammaledighet så har lusten att baka kommit tillbaka. Så i helgen när jag fick två bakbeställningar plus att min pappa fyllde år så kom jag på att jag skulle fota samtidigt och sen skriva här.
 
Jag gillar att ge ätbara presenter, speciellt såna jag gjort själv.
Så när min pappa fyllde år i lördags så bakade jag en av hans absoluta favoriter. Ganska vågat, för ingen kan baka Toscakaka som pappa. Men jag lyckades. Både han och dom andra gästerna sa att den var mycket god. Hmm.. Eller sa dom bara så för att vara snälla?
 
Jag började med att smälta 100 g smör i en kastrull. Som jag sedan lät stå och svalna lite.
 
 
Under tiden så vispade jag med elvisp 2 st stora ägg ihop med 1½ dl strösocker, tills det vart poröst.
 
 
 
 
Såhär ska det se ut när det är poröst. Äggen och sockret ska få krämig konsistens.
 
 
När jag fått ägget och sockret till önskad konsistens, så hade jag i 2 dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver.
 
 
Nu är det viktigt att röra ner mjölet och bakpulvret med en handvisp eller slev. Om man vispar för hårt med t.ex. elvisp så försvinner mycket av luften ur äggblandningen, som man har vispat in då men gjort äggblandningen porös. Har man otur kan kakan bli platt om man vispar för hårt.
 
 
 
När mjölet och bakpulvret har blivit en fin lite tjockare smet så hade jag i det svala smälta smöret. Fortfarande rörde jag med en handvisp.
 
 
Sedan i med ½ dl mjölk. Man kan om man vill ha en lite krämigare smak, ha i vispgrädde istället för mjölk. Vilket jag brukar ha. Men jag hade tyvärr ingen grädde hemma, så denna gången fick det bli mjölk.
 
 
Jag brukar alltid spänna fast bakplåtspapper i bakformens botten, för att kakan lättare ska släppa när man tar ur kakan ur formen. Bara för att inte ha massa onödigt papper runt om så klipper jag bort pappret runt formen.
 
 
Jag brukar även ha lite smör på kanterna och pappret.
 
 
Sen i men smeten i formen.
 
 
 
Ugnen som kommit upp i 175°C är nu redo för kakan. Jag har varmluftugn. Så kakan står bara ca. 15-20 minuter i ugnen. Men om man inte har varmluft, så går det lika bra med över- och undervärme. Också 175°C. Men då i 20-25 minuter.
 
 
 
Medan kakan står inne i ugnen, så gör jag i ordning toscan.
 
Börja med att smälta 100 g smör på medelvärme, i en mellanstor kastrull.
 
 
I med 1 dl strösocker. Rör om.
 
 
Sedan i med 2 msk vetemjöl. Rör om väl, så det inte blir några mjölklumpar.
 
 
När smörblandningen är len och fin så har man i 2 msk mjölk. Rör om.
 
 
Sedan i med 50 g mandelspån. Man kan också ha i 100 g skållad, skalad och hackad sötmandel. Men är man lite lat och bekväm så tar man mandelspån. Vilket jag tycker blir snyggare på kakan också. Plus att det är jäkligt lätt att bara öppna en påse och väga upp 50 g.
 
 
Rör försiktigt om till smeten har tjocknat lite. Rör man för hårt är det lätt att mandelspånen blir mosade. Vilket inte bli snyggt på kakan när den väl är klar.
 
 
Kakan är klar i ugnen. För säkerhetens skull kan man sticka i mitten på kakan med en potatissticka. Blir stickan väldigt kladdig, så in i ugnen en liten stund igen. Men tänk på att inte ha kakan för länge i ugen då den ska in i ugnen igen med toppingen på. Man vill ju inte att kakan ska bli för torr.
 
 
På med mandeltoppingen.
 
 
 
Bred ut toppingen på kakan i ett jämnt snyggt lager. 
 
 
Och skjuts in i ugnen. Återigen på 175°C, i ca. 15 minuter eller tills toppingen har fått en fin gyllenbrun färg. Tänk på att om du har över- och undervärme behöver man ha kakan lite längre i ugnen.
 
 
När den fått önskad färg så ta ut kakan ur ugnen. Låt den svalna något så toppingen sätter sig lite. Då är den klar för att ätas.
 
 
Ät och njut!
 
Varför inte bjuda in en vän eller två på en mysig fikastund. Eller göra som jag och ge bort i födelsedagspresent. Det uppskattas väldigt mycket.
 
Hoppas ni tyckte att detta var ett bra och läckert recept. Och att ni känner att det verkar lätt att följa mina instruktioner och vill baka en egen kaka.
Skriv gärna en kommentar om ni har testat att baka denna underbart goda kaka.
 
Om ni har lust så får ni mer än gärna skriva en kommentar eller skicka på annat vis, förslag på vad jag kan baka eller även laga för mat och lägga ut här på bloggen.
 
Men tills vidare, ät och njut av god mat och dryck. Glöm inte bort att leva livet fullt ut! Livet är för kort för att bantas bort.

Kommentera här: