Egenplockade blåbär- och smultron-cheesecake bakad i ugn!

Jag och gubben hade varit ute i skogen ungefär hela dagen. Vi hittade både kantareller, blåbär och smultron.
Jocke tyckte att jag skulle baka en cheesecake med blåbär när vi kom hem.
 
Vilket jag gjorde. Oj, så god den blev!
 
 
Det vart 580g blåbär och 77g sumtron.
 
 
Jag började med att lägga 220g Digestivekex i mixern och körde på hög fart tills det bara var smulor.
 
 
Sen smälte jag 125g smör.
 
 
Hällde Digestivesmulorna, 45g strösocker och smöret i en bunke och rörde om med en gaffel.
 
 
Jag sparade lite av smörer och använde det till formen. Använd en form med löstagbara kanter.
 
 
Sen hällde jag i smulorna i formen och plattade till lite försiktigt.
 
Smulorna ska inte vara helt ner tryckta, då blir det väldigt svårt att skära den sen när tårtan är klar.
 
 
In i ugnen ...
 
 
... i 175 grader i ca. 15 minuter.
 
 
Sen tog jag en bunke och knäckte fyra ägg, 400g Philadelphiaost (eftersom jag är laktosintolerant, så använda jag mig av den laktosfria Philadelphiaosten), 100g strösocker och 8g vaniljsocker.
 
 
Sen vispade jag det fort med en elvisp tills det vart en ljusgul och fin smet.
 
 
Efter det så vände jag ner 180g färska och nyplockade blåbär. Sen hällde jag blåbärssmeten i formen.
 
 
Och in i ugnen igen ...
 
 
... i 175 grader i 30-35 minuter.
 
 
Medan kakan stod i ugnen gjorde jag iordning krämen som skulle vara överst på kakan.
 
Jag blandade 220g Cremé fraîche, 15g strösocker och 8g vaniljsocker till en blank och fin smet.
 
 
Efter 30-35 minuter i ugnen fick den stå i fem minuter och svalna, tills ytan stelnat lite.
 
 
Sen hällde jag på Cremé fraîche-smeten på kakan och in i ugnen igen.
 
Fortfarande 175 grader i 5 minuter.
 
 
Efter fem minuter, ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna.
 
 
När den hade svalnat i rumstemperatur en stund, så tog jag på plastfolie och ställde in den i kylen. Där den ska stå i minst två timmar innan servering så den blir helt genom kall.
 
 
När det var dags att fika, tog jag ut den ur kylen och tog bort kanten på formen
 
 
Sen garnerade jag tårtan med egenplockade blåbär och smultron.
 
 
Godare cheesecake får man nog leta efter. Denna var riktigt god.
 
 
Om man är som jag som inte är så förtjust i socker och sötsaker så passar denna cheesecake dig alldeles perfekt. Den var inte så söt i smaken men söt till utseendet. =)
Jag kan verkligen rekommendera denna!
En mycket god och sommrig cheescake till dig som gillar blåbär!
 
Nomnomnom...
 

Kommentera här: