Hemmagjord äppelsaft med kanel..

Jocke och jag åkte till mamma och pappa och snodde åt oss lite härliga äpplen från deras trädgård för ett par veckor sen. Inte så lite kanske. Det vart faktiskt en hel plastback full med underbart goda äpplen.
 
När vi kom hem så började vi fundera på vad i hela friden ska vi göra med alla äpplen?
Äppelpaj?
Äppelkaka?
Äppelmos?
Och så vidare..
 
Men kom snart på att vi inte kan äta äppelpaj var och varannan kväll. Hur gott det än är med paj så tappar man lusten för att äta det för många gånger.
 
Då kom jag på det. Jag ska testa att göra äppelsaft för första gången i mitt liv. =) 
 
Jag började med att väga upp 3 kg äpplen.
 
Delade äpplena som dom var i åtta delar.
La i en kanelstång, hällde i 1 ½ liter kallt vatten och pressade i saften från en citron.
 
 
Satte på locket och lät det koka på svag värme tills äpplena börja koka sönder.
 
 
Medan jag väntade på att äpplena skulle koka klart så gjorde jag iordning flaskorna.
Jag hällde varmt vatten i flaskorna och fyllde även diskhon med varmt vatten. Sen lät jag flaskorna stå i det varma vattnet tills saften vart klar.
 
 
När äpplena var klara, tog jag av kasrtullen från plattan och tog fram en bunke modellen större.
 
Jag fick lite hjälp av Jocke här. Därav kommer ingen bild på när vi silade äpplena. Eftersom vi hade inga händer till övers för att hålla i kameran. ;)
 
Men vi tog en duk och höll den över bunken och hällde äpplena på duken. När all vätska hade runnit ner i bunken, hällde jag tillbaka vätskan i kastrullen.
 
Då fick vätskan koka upp igen.
 
 
När den hade börjat koka tog jag av den från plattan och blandade i 6 dl strösocker. Sen gjorde jag ett nytt kort uppkok.
 
Direkt när den hade kokat upp så tog jag av saften från värmen.
 
 
Då var det dags att hälla upp den nykokade saften på flaskorna.
 
På med korcken och sen fick dom stå i rumstemperatur och svalna. Efter det fick den lilla flaskan bo i vårat kylskåp.
 
Den stora flaskan fick pappa i farsdagspresent. Vilket han vart mycket glad över.
 
 
Saften vart väldigt god.
Vem visste att jag var en sån jäkel på att göra saft? ;)
 
Nomnomnom... Eller nej! Vänta nu. Slurp... ;)
 

Kommentera här: