Dragonkyckling!

Dragonkyckling, den godaste kycklingen du någonsin har ätit!
Det är svårt att förklara hur himelskt god denna maträtt är. Det bästa sättet att få dig att förstå hur god den är, är att du genast går ut i köket och tillagar denna helt underbara kyckling.
 
Börja med att ta fram önskad mängd kyckling och tina den. Jag tinar alltid i vattenbad. Tycker det är bäst. Jag gillar inte att tina mat i micron.
 
Man kan använda vilken del på kycklingen man vill, kan till och med göra detta på hel kyckling. När jag gör detta till bara mig och sambon så brukar jag ha hel kyckling. Men när vi har middagsgäster och denna rätt står på menyn så använder jag mig oftast av kycklingklubbor, -ben och/eller -filé, eftersom det blir mer mat då.
 
 
Sen lägger man lergrytan (Om man har en, vill säga. Det går lika bra med en traktörpanna också.) i ljummet vatten i ca. tio minuter.
 
 
Sålänge kan man börja att förbereda det andra.
 
Fram med en liten bunke.
 
 
Här kan jag tyvärr inte ge er några exakta mått, eftersom jag bara brukar hälla i lite som jag tycker.
Men jag ska göra ett försök. ;)
 
Först häller man i lite soya, ca. två matskedar.
 
 
Sen i med en skvätt olja (valfri) ca. ½ dl.
 
 
Beroende på vilket humör jag är på så använder jag ibland färska kryddor.
 
Denna gång hade jag färsk dragon. Det blir mycket godare med färskt. =)
 
 
Sen hade jag i lite peppar, svart och vit.
 
 
Rörde om.
 
 
Medan marinaden stod och drog sig lite så gjorde jag iordning riset. Jocke hade bet om att han ville ha gult ris, vilket han fick. Eftersom jag är så himla snäll. ;)
 
I med vatten och gurkmeja (gör riset gult) i en kastrull, låt det koka upp på hög värme.
 
 
Koka upp vatten, häll i en kanna ca. en liter och lägg i två stycken kycklingbuljonger. Rör om tills det att buljongen har löst upp sig.
 
 
Lägg kycklningen i lergrytan.
 
 
Häll på den härliga dragonmarinaden.
 
 
Sen på med buljongen.
 
 
Skjuts in i ugnen!
 
 
I ca. 50 minuter på 200 grader. Detta varierar beroende på vad du har för kyckling och hur mycket kyckling du har i.
Är du osäker kan du alltid ta ut grytan ur ugnen och kolla hur kycklingen ser ut.
 
 
När risvattnet kokar sänk värmen, häll i riset och saltet.
 
Rör om!
 
 
När kycklingen är klar i ugnen, tar man fram en ny kastrull. Ta ur kycklingen ur grytan och lägg på ett fat, häll buljongen- och marinadblandningen i kastrullen och låt koka upp, utan lock på hög värme en liten stund.
 
 
När det har kokat kraftigt en stund, så häller man i grädde. Såklart vispgrädde! =) Såsen blir godare då.
Tycker man att såsen är för tunn är det bara att reda av den till önskad tjocklek.
 
 
Eftersom vi skulle få middagsgäster denna kväll, så skojade jag till det lite med riset. Jag la upp det i stora fina kullar, (eller vad man nu kan kalla det) sen la jag två kycklingklubbor emot riset och ringlade lite sås över det hela.
 
 
Serverade det med lite gurka, tomater, ...
 
 
... lingonsylt och vinbärsgelé.
 
 
Jag kan säga att detta gick hem hos våra gäster.
När det var dags att duka av bordet så var alla tallrikar tomma.
 
Om eller när ni testar på denna maträtt, kommer ni att fastna för den. Det är ett löfte. ;)
Även folk som inte är så jätteförtjusta i kyckling gillar denna. Det är iallafall värt att testa.
 
Smaklig måltid!
 
Nomnomnom...

Kommentera här: