Hemmagjord hallonkräm

En kväll i förra veckan, vart jag så barnsligt sugen på hallonkräm och mjölk. Men jag hade ingen hallonkräm  hemma, fast jag hade hallon i frysen.
Så varför inte göra egen? Det är ju trots allt godare med hemmagjort!
 
Jag började med att ta fram hallonen ur frysen så de fick tina en lite stund.
 
Det går ju såklart också bra att göra kräm på färska hallon. Men det hade jag tyvärr inga.
 
Jag tog fram en medelstor kastrull och hade i 445g kallt vatten och 45g strösocker.
 
Om man är en sådan som gärna vill ha lite sötare kräm, så är det bara att öka mängden strösocker. Men jag föredrar att den inte är så himla söt.
 
 
 Sen hade jag i hallonen. Jag tog 250g hallon.
 
Låt koka upp under omrörning!
 
 
Tog 52g vatten, 30g potatismjöl i en liten skål och rörde om. Tills potatismjölet har löst sig.
 
 
Sen hällde jag i det i kastrullen med hallonen.
Nu får man passa krämen lite så att den INTE kokar för då kan den lätt bli seg. Ha gärna lite lägre värme på platta.
 
Rör om hela tiden!
 
 
När krämen har tjockat på sig, ta bort kastrullen från plattan och häll upp krämen i en skål eller i en kanna och låt den svalna.
 
 
Servera hallonkrämen med kallmjölk när det är frukostdags, och humöret blir på topp resten av dagen! =D
 
Nomnomnom...
 
 

Kommentera här: